Den här goda Portobello och aubergineburgaren hittar du på Coops sida Nya Vardagsmaten.

Våga (mer) vego med Coop och Vårruset

Flexitarian, Stockholmsveggie, vegetarian eller kanske rent av vegan. Fler och fler väljer att äta mer grönt och mindre kött. Vårrusets huvudsponsor Coop har under en längre tid jobbat för en lite grönare värld.

– Vi har jobbat flera år för att kombinera mat, hälsa och hållbarhet. Ofta är det så att det som är bra för kroppen är bra för planeten. Enkelt kan man säga att de flesta skulle kunna äta mer frukt, grönt, fibrer och mindre salt och socker. Att öka det gröna och minska köttet är en utmaning för många. Köttproduktionen har en betydligt större klimatpåverkan än det vegetariska proteinet. Samtidigt är det en hälsovinst för de flesta att äta mindre rött kött, även Livsmedelsverket rekommenderar en minskning av röda köttet och charken, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.


Louise König, hållbarhetschef på Coop

– Vi är medvetna om att folk gillar kött och vill fortsätta äta det – men vi vill inspirera till att äta mer frukt och grönt och mindre kött. Det gäller främst rött kött och chark.

Louise berättar att Coop vill inspirera utan pekpinnar – och att de bland annat gör det ute i butikerna, i tidningen Mersmak och på websidan #nyavardagsmaten. En sida vi på Vårruset älskar. Där finns ett reglage som du kan ställa in beroende på om du vill äta lite grönare eller mycket grönare. Sedan får du recept baserade på ditt val. Vårruset lovar att det finns många supergoda maträtter att testa – vi har redan gjort det. Allt från rätter som innehåller kött men ändå har stort fokus på grönt – till helt vegetariska rätter. Där finns också svenskarnas topp tio rätter som lätt kan modifieras.

– Vi tog fram den sidan för vi är medvetna om att det är svårt att äta på olika sätt, det är svårt att förändra sina matvanor. Svenskarnas tio-i-topp rätter har varit desamma i många, många år.

Louise berättar vidare att det ofta är tonåringen i familjen som vill äta mer vegetariskt, eller veganskt. De är ibland helt oresonliga i detta och styr familjens matvanor. Så lyssna på din tonåring. Som familj är det ganska enkelt att göra nytta för klimatet men även sin egen hälsa.

BRA TIPS TILL ETT GRÖNARE LIV
• Ät 500 g frukt och grönt per dag. Bara 2 av 10 svenska klarar det idag. 500 g är ett päron, äpple, kiwi, en stor näve grönt och en morot.
• Byt ut en eller två rätter i veckan till vego
• Ät mer fisk.
• Ät kött, men se det som ett tillbehör. Låt grönsakerna vara huvudrätten.
• Blanda ut köttet i till exempel köttfärssåsen mot annat som rotfrukter eller linser.

Men, avslutar Louise, för en bra hälsa behöver vi också röra på oss – idag är det många som är överviktiga och har ett för högt BMI. Därför är också kopplingen till Vårruset så bra. Vi måste äta bra, men också röra på oss. Jag tror på vardagsmotionen. Gå till buss/tunnelbana, cykla. Gå i trappor på jobbet. Rör på dig medan barnen tränar eller leker. Då blir det gjort!

DÄRFÖR MÅSTE VI ÄTA MINDRE KÖTT
• Köttproduktionen globalt står för ungefär lika mycket som den totala klimatbelastningen från trafiken.
• En näringsmässigt likvärdig grön rätt påverkar klimatet hälften så mycket som en kötträtt gör.
• Om alla svenskar bytte kött mot grönsaker en dag i veckan skulle det motsvara koldioxidutsläppet från 233 000 bilar under ett helt år.
• Vad du väljer att äta har mycket större betydelse än hur långt maten har transporterats eller hur den har förpackats.
• Vi kan minska vår köttkonsumtion med upp till 50 procent och samtidigt må bättre. Livsmedelsverkets kostråd rekommenderar en minskning av köttkonsumtionen med 35 KILO per person och år (de rekommenderar max 500 g rött kött per vecka)
Källa Naturskyddsföreningen

• Ett kilo nötkött orsakar lika mycket utsläpp som att köra en normal bil i 12–15 mil.
• Köttkonsumtionen i Sverige har ökat med 50 procent sedan 1990.
Källa: Klimatforskaren Martin Persson på Chalmers